Wat is een landingspagina?

Een pagina of een URL?

De term ‘pagina’ stamt eigenlijk nog uit de tijd dat het internet meer een netwerk van documenten was. Je maakte een HTML-document, plaatste dat op een server zodat iedereen erbij kon en zorgde ervoor dat zoveel mogelijk mensen een link of ‘verwijzing’ naar dat adres plaatsten. Die link was niets anders dan het adres van jouw document. Omdat destijds HTML-documenten deden denken aan pagina’s uit een boek werd de term ‘pagina’ ook gebruikt voor online pagina’s.

De term ‘URL’ is het adres van je pagina en staat voor ‘Universal Resource Locator’. Je zou dat vrij letterlijk kunnen vertalen naar ‘Universele Bron Locatieaanduiding’. Laten we die drie woorden even ontleden:

  • Het is universeel omdat je de opmaak van een URL voor meerdere dingen kunt gebruiken. Je kunt ermee naar een HTML-document verwijzen, maar ook naar een losse afbeelding, video of een ZIP-bestand.
  • Het is een ‘bron’ omdat het een bron van informatie is. Een video, afbeelding of HTML-document wordt hier alle drie gezien als een aparte ‘bron’.
  • Het is een locatieaanduiding omdat het de locatie van de bron ondubbelzinnig aanduidt.

Een pagina hééft dus een URL, omdat een pagina eigenlijk een HTML-document is met een unieke locatie. De URL is dus een manier om het adres van jouw pagina aan te geven, zoals https://majorlabel.nl/wat-is-een-landingspagina.

Dus wat is dan een landingspagina?

De term ‘landingspagina’ heeft meer te maken met een marketingperspectief. Sinds een aantal jaar is de grens tussen Google en ‘het internet’ steeds meer aan het vervagen. Veel mensen zullen een website die ze kennen eerder bezoeken door de naam van de website in Google in te typen en vervolgens het bovenste resultaat te kiezen.

Of het wenselijk is dat Google meer en meer de dominante factor van het internet wordt is een andere discussie maar als je een website hebt en daar opdrachten uit wilt halen zul je met Google rekening moeten houden. Naast namelijk het opzoeken van een favoriete website, gebruiken veel mensen Google om vragen te stellen. Stel je voor dat je grasmaaiers verkoopt, zowel fysiek in je winkel als online. Je wilt dus graag veel mensen naar je website krijgen die in de markt zijn voor een grasmaaier.

Hoe krijg je mensen naar je website?

De eerste vraag die je jezelf hoort te stellen is: ‘wat zijn de vragen die mijn potentiële klanten Google stellen?’. Stel dat het lente is, en je denkt dat je klanten in Google de vraag ‘beste tijd om het gras te maaien’ zullen intypen. Je landingspagina wordt dan een pagina die mensen uitlegt wat de beste tijd van de week, de dag of het jaar is om het gras te maaien. Misschien kun je wel tips geven aan de hand van de ligging van de tuin, het aantal vierkante meters of andere factoren.

De pagina kan dan bijvoorbeeld als URL ‘https://mijngrasmaaiershop.nl/wat-is-de-beste-tijd-om-het-gras-te-maaien.html’ hebben en moet natuurlijk gaan over dat onderwerp. Dit heet dan een landingspagina omdat je de pagina heel specifiek op een zoekopdracht richt, en het de bedoeling is dat een gebruiker op die pagina landt.

Vanaf dat moment begint jouw missie: goede informatie bieden en uiteindelijk de potentiële klant overtuigen van de meerwaarde van je bedrijf. Plaats links naar de pagina’s van verschillende grasmaaiers die bijvoorbeeld voor verschillende tuintypes van toepassing zijn. Bijvoorbeeld: ‘Heb je een tuin op het zuiden die meer dan 30 m2 groot is? Dan zijn deze grasmaaiers een goede optie voor jou!’.

Technisch geen verschil

De oplettende lezer zal bijvoorbeeld gemerkt hebben dat deze pagina een landingspagina is voor de Google-gebruiker die zoekt naar het antwoord op de vraag ‘Wat is een landingspagina?’. Technisch is er onder de motorkap echter geen enkel verschil tussen een landingspagina en een ‘normale’ pagina. In feite kan iedere pagina een landingspagina zijn.

Het belangrijkste om te onthouden als het gaat om landingspagina’s is de link tussen jouw zoekresultaat tussen de andere zoekresultaten en de pagina waar dat zoekresultaat naar verwijst. Als jouw pagina tussen de zoekresultaten voor de vraag ‘wat is de beste tijd om het gras te maaien’ staat, maar eigenlijk helemaal geen antwoord geeft op die vraag zal hij snel dalen in de zoekresultaten.

En dan natuurlijk de traditionele afsluiter: ben je op zoek naar iemand die je kan helpen bij het maken of onderhouden van je website? Neem dan eens contact op:

Contact opnemen?

    Stuur mij aanbiedingen en acties

    × Stuur een whatsapp