Hoe begin je een webshop?
Super spannend natuurlijk. Je hebt een gouden idee. Jij gaat die webshop beginnen en die toffe kleding, schoenen of misschien wel keukenapparatuur, of beddengoed verkopen. Je ziet het helemaal voor je; welke kleuren je wilt gebruiken, welke knop je waar wilt hebben, hoe je je producten met een vlammende omschrijving aan de man gaat brengen. Maar tussen dat mooie eindpunt en waar je nu bent zit nog een flink ontwikkeltraject. Hoe ga je dat aanpakken? Wat zijn de keuzes die je moet maken? Oftewel: hoe begin je een webshop?
Keuze 1: het platform
De eerste keuze die je moet maken, is welk onderliggend platform je wilt gaan gebruiken. Misschien is het lastig te begrijpen wat ik met ‘platform’ bedoel, maar ik denk dat ik dat het beste uit kan leggen aan de hand van een paar voorbeelden. Een paar van de meest bekende platformen zijn:
- Adobe Commerce (voorheen Magento)
- Shopify
- Woocommerce
Waarbij aangemerkt moet worden dat de eerste twee (semi-)gesloten systemen zijn, en de derde – Woocommerce – een open systeem is, maar daarover later meer.
Een webshop beginnen met adobe commerce
Makkelijk op te zetten, ook als je niet technisch bent
Ook een open-source variant beschikbaar (met minder functies)
Veel functionaliteit standaard
Je zit vast aan Adobe, je kunt niet zomaar overstappen
Weinig uitbreidingsmogelijkheden
Open-source ontwikkelaars zijn vrij duur
Kosten zijn niet transparant
Allereerst over Adobe Commerce: dat was zoals gezegd dus eerder Magento, een platform gebouwd voor webshops en alleen voor webshops. Het wordt geleverd in twee smaken: open-source en gesloten. Met ‘gesloten’ bedoel ik dat je een abonnement afsluit bij Adobe Commerce, zonder dat je zelf controle hebt over hoe je webshop gemaakt wordt, de code, of de gegevens. Het voordeel is dat je met een paar klikken kunt beginnen aan het vullen van je webshop, en dat je bepaalde functionaliteit krijgt die je bij de open-source versie niet krijgt.
Welke dat precies zijn, daar is Abobe niet helemaal duidelijk over, maar toen ‘Adobe Commerce’ nog ‘Magento’ was, zijn er wel duidelijke vergelijkingen gemaakt tussen de commerciële, en de open-source variant. Bij de ‘gesloten’ variant, krijg je waarschijnlijk meer marketing- en analysetools, en een grafische manier om pagina-sjablonen te ontwerpen.
Je zit dan uiteraard wel vast aan Adobe. Mocht je ergens anders heen willen? Dat wordt helaas lastig. Mocht je bepaalde speciale functionaliteit willen? Ook moeilijk. Dan de open-source variant van Adobe Commerce maar? Hier heb je wel keuzes. Je kunt zelf een ontwikkelaar inhuren, een server opzetten (het is af te raden een webshop op shared hosting te plaatsen), wellicht custom modules maken en het dus helemaal zo inrichten als je zelf wilt.
Het nadeel van het zelf ontwikkelen van een Adobe Commerce open-source shop, is dat er minder ontwikkelaars beschikbaar zijn. Hierdoor betaal je ook vaak een hogere prijs. Er zijn minder plugins gratis, of goedkoop beschikbaar dan bij bijvoorbeeld Woocommerce.
Support van adobe commerce
Dan support. Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig om een webshop op te zetten, maar vroeg of laat ga je ergens tegenaan lopen. Misschien een kleine vraag, misschien een groot probleem, maar je gaat een keer support nodig hebben. Wat betreft open-source is het simpel: er is geen officiële support. Je bent aangewezen op jezelf, of op de ontwikkelaar die je in de hand hebt genomen. Je zult in fora en op Google moeten gaan zoeken naar iemand die je kan helpen, wanneer het diegene uitkomt. Of je hebt een supportcontract bij je ontwikkelaar afgesloten, wat betekent dat je daar kunt aankloppen.
Wat betreft het ondersteunen van klanten van Adobe Commerce: daar kan ik weinig over zeggen, omdat ik er geen ervaring mee heb, en ook weinig over heb kunnen vinden. De support-pagina die Adobe heeft opgezet voor Adobe Commerce is helaas niet erg hoopgevend. Het lijkt erop dat de trend gevolgd wordt waarbij je als klant vooral zelf tussen artikelen, FAQ’s en fora moet gaan speuren naar je ondersteuning.
Een webshop beginnen met shopify
Makkelijk op te zetten, ook als je niet technisch bent
Alle veelgebruikte functionaliteit zit er gewoon in
Aanvankelijke kosten vallen mee
Je zit vast aan Shopify, je kunt niet zomaar overstappen
Support staat niet goed bekend
Kosten kunnen erg oplopen als je meer functionaliteit wilt (meer dan 100 varianten, niet via Shopify Payments betalen)
Dan Shopify. Het grootste verschil met de andere twee uit het rijtje, is dat er hier geen enkele open-source variant beschikbaar is. Shopify is een compleet gesloten systeem, dus als je erin stapt, verbind je jezelf aan de Shopify en de kosten en prijsstijgingen die Shopify aanhoudt, je kunt nergens anders naartoe. Niet zonder je hele winkel opnieuw te bouwen althans.
Dat gezegd hebbende, is het wel een populair platform. Dat komt vooral omdat het heel makkelijk is om – ook als niet-technische gebruiker – een winkel op te zetten. Je hoeft niet na te denken over een domeinnaam (buiten welke domeinnaam je wilt uiteraard), hosting of andere technische zaken. Marketing, adverteren, kortingscoupons, betaling: de meest voorkomende e-commerce wensen zijn erin verwerkt en kunnen makkelijk gebruikt worden, en naar smaak ingericht worden. Althans, voor zover Shopify dat toestaat uiteraard, het blijft een gesloten platform, dus wat er niet in zit, kan ook niet makkelijk gemaakt worden.
Shopify biedt uit de doos een aantal mooie thema’s die met een druk op de knop toe te passen zijn. Het nadeel hiervan is wel dat het allemaal vrij algemene thema’s zijn. Wil je iets dat bij jou, jouw bedrijf en jouw huisstijl past, kan je wel iets laten ontwikkelen. Dat komt echter wel met extra kosten, bovenop de maandelijkse kosten die je sowieso al betaalt.
Shopify is, met alle voors en tegens afgewogen, zeker geen slechte keus als het gaat om het opzetten van een webshop. Het gevaar zit hem er wel in dat je last kunt gaan krijgen van ‘vendor lock in’, tegen de tijd dat je gaat groeien. Mocht je webshop meer verkeer, meer producten of meer features nodig hebben omdat je bedrijf groeit, dan kan je alleen terecht bij Shopify voor je uitbreidingsmogelijkheden. Shopify kan dan vragen wat het wil, want jij hebt al je producten en je hele infrastructuur aan hen overgelaten. Je kunt ervoor kiezen om te betalen wat ze vragen, of af te zien van de nieuwe mogelijkheden, meer opties heb je tegen die tijd niet.
Een instap abonnement op Shopify is niet erg duur. De kosten gaan echter oplopen als je ‘apps’ gaat installeren. Een app om productbundels te verkopen kost bijvoorbeeld al $ 99 per maand, een om meer kenmerken aan producten te geven $ 12,99 per maand. Een ander aspect dat in de toekomst als ‘verborgen kosten’ kan oplopen, is Shopify Payments. Je kunt ervoor kiezen om je betalingen, zoals iDeal en Paypal via Shopify Payments te laten lopen, maar wil je dat niet, dan betaal je 2% transactiekosten per transactie op het moment van schrijven.
Support van shopify
Helaas lijkt het erop dat ook Shopify onderhevig aan de trend om te bezuinigen op ondersteuning. Op Trustpilot staat de customer support niet erg goed te boek. Zoals wel vaker, wordt telefonische ondersteuning afgebouwd of alleen aangeboden op duurdere pakketten. Als gemiddelde gebruiker kom je dan – zoals wel vaker – uit bij een chat, die vaak overbelast is en waar je vraag vaak maar half gelezen wordt. Althans, dit is het beeld dat opdoemt uit de recensies op Trustpilot.
Een webshop beginnen met Woocommerce
Ontzettend veelzijdig en flexibel
Lage instapkosten
Veel thema’s en uitbreidingen beschikbaar
Je bent echt eigenaar van de webshop
Veel ontwikkelaars beschikbaar
Uitbreidingen van derde partijen niet altijd van hoge kwaliteit
Meer instelwerk voordat alles werkt zoals je zou verwachten
Een goede Woocommerce shop ontwikkelen brengt hoge, eenmalige kosten met zich mee
Woocommerce heeft van de drie genoemde platforms het grootste marktaandeel. Dit komt waarschijnlijk door het ‘open-source first’ model dat Woocommerce aanhangt. Dit houdt in de praktijk in dat veel functionaliteit gratis en open-source te gebruiken is. Nu zou je kunnen zeggen dat Adobe Commerce (vroeger Magento) ook 100% open-source verkrijgbaar is, maar daar zijn twee belangrijke verschillen in op te merken.
- Ten eerste mist de open-source versie van Adobe Commerce bepaalde functionaliteit, die de betaalde versie wel heeft. Woocommerce heeft geen betaalde versie, alleen betaalde uitbreidingen, die overigens niet erg duur zijn.
- Ten tweede is het, ook voor een niet-technische gebruiker, makkelijk om een Woocommerce webshop door middel van plugins op te zetten zoals hij of zij dat wil. In het geval van Adobe Commerce moet daar een schaarse, dure programmeur voor ingeschakeld worden. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat niet iedere Woocommerce of WordPress plugin even goed werk levert.
Wat het vooral zo aantrekkelijk maakt voor nieuwe gebruikers is de lage instapprijs van een Woocommerce webshop. Helaas zien we vaak wel webshops die daardoor een stukje kwaliteit, snelheid of gebruiksgemak missen. Een goede webshop is dan ook niet goedkoop. Maar, een goede webshop maken, kan zeker wel met Woocommerce. Je hebt alleen wat meer technische kennis nodig, en iemand die het platform kent.
Met Woocommerce kan je zogezegd dus veel kanten op. Het heeft niet uit de doos het gebruiksgemak van bijvoorbeeld een Shopify, of de uitgebreide marketing- of advertentiefeatures als Adobe Commerce, maar die zijn er wel allemaal in te integreren. Wat het wel heeft, is een enorme flexibiliteit en een grote hoeveelheid ontwikkelaars die een goede Woocommerce webshop kunnen maken. Een die snel, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk is. Wanneer je door een specialist (ahum, zoals MajorLabel) een webshop laat maken in Woocommerce, kan je dezelfde kwaliteit behalen als die je met een Shopify of Adobe Commerce shop kunt behalen, met een aantal voordelen:
- Je koopt je webshop voor een eenmalig bedrag: daarna is hij van jou en zit je niet vast aan maandelijkse kosten (behalve natuurlijk de hosting).
- Je kunt je webshop altijd meenemen en bij een andere hostingpartij of ontwikkelaar parkeren.
- Over het geheel genomen (neem een looptijd van vijf jaar) ben je minder geld kwijt.*
- Er zijn veel ontwikkelaars te vinden voor Woocommerce, de kosten voor het maken van aanpassingen zijn dus lager dan bij bijvoorbeeld de open-source variant van Adobe Commerce
* Je bent minder geld kwijt dan wanneer je bijvoorbeeld een Shopify webshop met een aantal apps, zou afnemen. Laten we zeggen dat je € 150,- per maand betaalt voor je Shopify webshop (met uitbreidingen). Je betaalt over het algemeen € 50 ,- per maand aan hosting voor een Woocommerce webshop. Het verschil is dus € 100,- per maand. Over vijf jaar genomen heb je dan 5 x € 1200,- = € 6.000,- betaald aan je Shopify webshop, zonder dat je er eigenaar van bent. Je Woocommerce-webshop kan dat dus al gauw goedkoper zijn.
Support van woocommerce
Omdat Woocommerce een volledig open-source model aanhangt, is er geen officiële support. Er zijn allerlei kanalen, zoals Slack, Stackoverflow, Github en fora, waar ervaren gebruikers en ontwikkelaars te bereiken zijn en waar kennis op te doen is. Je kunt alleen niemand bellen of mailen. Niet van Woocommerce zelf althans.
Wanneer je kiest voor een professionele ontwikkelaar, kan je daar wel professionele hulp verwachten. Je neemt daar dan vaak ook de hosting, of een support contract af. Daar hoort dan ook de persoonlijke, snelle en kundige support bij die je mag verwachten. MajorLabel levert overigens zulke support. Persoonlijk, zonder ticketsysteem of chatbot.
MajorLabel specialiseert zich dan ook in het bouwen van webshops met Woocommerce. Het is het enige systeem dat daadwerkelijk vrij en open is, en transparant is over waar het zijn geld aan verdient. Je hebt de keuze om betaalde uitbreidingen van Woocommerce zelf af te nemen, of van een derde partij. Wat mij betreft is dit de meest duurzame en toekomstbestendige keuze.
Keuze 2: Hoe wil je je producten indelen?
Wanneer je een webshop hebt, zijn er twee dingen die je natuurlijk graag wilt hebben:
- Goede vindbaarheid in Google
- Een goede presentatie van je site in de zoekresultaten
Met dat tweede punt bedoel ik een zoekresultaat als deze:
Wanneer je zoekt op Zalando, zie je niet alleen de titel en beschrijving van de site, maar ook de meest populaire categorieën. Dat valt lekker op tussen de zoekresultaten, en geeft een gebruiker het idee dat dit bedrijf misschien wel wat professioneler is dan andere zoekresultaten. Het klinkt misschien gek, maar als je dit wilt bereiken in de toekomst (en maak je riemen vast, dat kan best even duren), zul je de basis daarvan moeten leggen bij de bouw van je webshop. Laten we het voorbeeld van Zalando volgen, en kijken naar hoe hun site georganiseerd is.
Visueel gezien zien we drie hoofd-categorieën:
Die onderliggend leiden naar de pagina’s:
- https://www.zalando.nl/dames-home/
- https://www.zalando.nl/heren-home/
- https://www.zalando.nl/kinderen-home/
Dit creëert voor Google een duidelijke structuur, waardoor het in staat is om een uitgebreide opmaak voor het zoekresultaat te laten zien. Google zegt hier zelf over:
Create a simple URL structure. Consider organizing your content so that URLs are constructed logically and in a manner that is most intelligible to humans.
Oftewel, maak een URL-structuur die logisch is voor mensen. Stel dat je schoenen verkoopt, op mijnwebshop.nl
. Dan is een logische plek op al je herenschoenen neer te zetten op mijnwebshop.nl/heren
. En alle sneakers voor heren, laat je dan zien op mijnwebshop.nl/heren/sneakers
.
Het is dus belangrijk dat je op tijd kiest hoe je je producten wilt indelen! Natuurlijk kun je dit soort dingen later aanpassen, maar dan zijn je oude, ‘verkeerde’ URL’s al wel door Google geïndexeerd. Je moet die dan laten doorverwijzen naar hun nieuwe variant, en Google moet je nieuwe structuur dan oppikken en – hopelijk – besluiten dat het de moeite waard is om er een ‘rijk’ zoekresultaat van te maken. Een ding is zeker, als je je producten niet goed indeelt, zit een rijk zoekresultaat er niet in.
Dit was deel 1 van dit blog! De volgende keer gaan we dieper in op:
- Verzenders
- Betalingsproviders
- Wie gaat je webshop maken?